Friday, January 1, 2010

Pilihan Raya Kampus - mahasiswa perlu ambil tahu


Semakin hari semakin terasa bahang PILIHAN RAYA KAMPUS. Setelah ura-ura yang mengatakan MPP akan dibubarkan pada bulan oktober 2009 lalu, tidak benar, maka hanya tinggal satu lagi tarikh yang tinggal, pertengahan atau akhir bulan januari 2010. Pelbagai persepsi yang timbul mengenai PRK ini.

Golongan yang menjadi sasaran utama dalam PRK adalah pelajar tahun satu yang dilihat sebagai pengundi yang paling ramai berbanding pelajar yang lain. Atas sebab ini, pelbagai program yang telah dirancang bagi kumpulan pelajar sasaran ini.
Seperti yang selalu diperkatakan oleh rata-rata mahasiswa kampus, apabila ditanya tentang pilihan raya kampus, perkara pertama yang akan mereka katakana adalah ada dua golongan yang akan bertanding dalam pilihan raya iaitu ASPIRASI dan PRO-MAHASISWA.

Apabila ditanya pula berkenaan keduanya, mahasiswa masih lagi kabur dengan pembawaan kedua-duanya. Hanya segelintir sahaja yang bersikap ambil tahu isu kampus yang mengetahui akan keduanya, itu pun tidak jelas. Dengan itu, jelas membuktikan pertembungan hanya wujud dalam kelompok mahasiswa yang tegar dengan keduanya. Masing-masing membina persepsi sendiri.

Ulasan yang pendidik akan berikan di sini, untuk membawa mahasiswa berfikir. Mengapa ada segolongan mahasiswa yang mahu membuat suatu kelompok yang dinamakan PRO-MAHASISWA?? Mengapa pula wujud golongan yang bernama ASPIRASI?? Memang benarkah PRO-MAHASISWA ini menentang HEP?? Apa pula sebab ASPIRASI diwujudkan??

Pendidik ingin memetik sedikit ulasan di dalam entri yang telah dipos di dalam blog ASPIRASI yang mengatakan hal pilihan raya kampus.

Tidak semua calon sebenarnya faham dengan perkara-perkara tersebut. Sebaliknya, ada juga yang langsung menentang. Mereka ini sering tampil sebagai calon yang lebih gemar membangkang universiti, kurang rasa cintanya terhadap univeristi dan suka merendah-rendahkan setiap program atau aktiviti yang dijalankan. Mereka ini sering berlagak jaguh dan gemar mencipta persepsi negatif terhadap aspirasi universiti.

Benarkah hal ini benar-benar berlaku? Takkanlah pelajar hendak membangkang universiti sendiri? Tidak ramai yang tahu sebenarnya siapakah yang sering menjadi gunting dalam lipatan terhadap agenda universiti yang bertunjangkan kepentingan dan kebajikan pelajar sendiri. Sejak sekian lama, antara yang sering berlagak jaguh tersebut tentunya SPF, PBT dan juga PMI yang dikatakan membentuk pakatan pro-Mahasiswa di USM. Geng inilah yang sering menentang aspirasi universiti dalam apa juga program yang dijalankan termasuk program Perkampungan 1Siswa 1Malaysia baru-baru ini.- ASPIRASI CORNER

Pendidik tidak beranggapan golongan ini menetang universiti. Jika perkara itu benar dan tidak ada kepetingan mana-mana pihak terhadap sesuatu perkara tersebut, mana mungkin kelompok ini akan menentang. Jika pihak ASPIRASI beranggapan kelompok ini menentang tanpa bukti, maka pendidik melihat kelompok ini seperti budak-budak bodoh yang memang sengaja membuang masa.

Isu Perkampungan 1 Siswa 1 Malaysia, bukan PRO-MAHASISWA sahaja yang meluahkan rasa tidak puas hati, ramai suara dari mahasiswa sendiri menyatakan hal yang demikian. Persidangan meja bulat yang dijalankan tidak diumukan kepada semua akan resolusinya, mahasiswa hanya jelas akan aktiviti hiburan dan persembahan yang dilakukan. Namun, masih ramai lagi mahasiswa yang tidak tahu akan agenda, misi dan visi perkampungan tersebut dijalankan.

Apakah rasionalnya wujud sekelompok mahasiswa yang dikatakan menentang ini bersungguh-sungguh menentang?? Difikarkan logiknya, jika bukan kerana sesuatu yang amat penting bagi kelompok ini tentu mereka tidak akan bersusah payah membina satu kumpulan yang PRO terhadap MAHASISWA.

Atas kesedaran untuk menegur akan kesilapan yang dilakukan pihak pentadbiran dan mengembalikan hak yang mahasiswa ada, kelompok ini wujud. Untuk menjaga kebajikan mahasiswa dan mengembalikan kegemilangan mahasiswa yang dilihat sebagai golongan intelek yang akan menjadi pengganti pimpinan negara. Adakah sifat yang ditonjolkan oleh kelompok ini dianggap sebagai penentang??

Semoga sedikit ulasan yang pendidik utarakan dapat membawa mahasiswa berfikir dan bersama-sama dalam mengembalikan kegemilangan mahasiswa sebagai golongan yang serba boleh dan berkepimpinan. Pendidik mengharapkan mahasiswa dapat bersama-sama melibatkan diri didalam pilihan raya yang akan berlangsung tidak lama lagi dan timbulkan pelbagai persoalan tentang perkara-perkara yang berlaku.

Kearah kesejahteraan kepimpinan kampus

0 comments:

Post a Comment

 

About Me

Sawalliyati Binti Abd Saleh

SK Parit Mahang

SR Agama Integrasi Nurul Huda

SAM Jeram

SAM Tinggi Hisamuddin

Kolej Matrikulasi Kedah

Universiti Sains Malaysia, Induk

Pendidikan Khas

– Major: Penglihatan

– Minor: Sejarah

sawalsaleh@gmail.com - email

sawalliyati abd saleh – facebook

Term of Use