Sunday, January 10, 2010

Mahasiswa Perlu Bebas Dari 'Compact Mentalized'


Sedikit rumusan yang boleh pendidik kongsikan hasil dari forum Fenomena Cintai Ilmu pada 7 Disember 2010 lalu. Tertarik dengan pencerahan yang diberikan oleh Profesor Baharuddin bin Salleh, pensyarah di Pusat Pengajian Kaji Hayat mengenai ilmu dan percambahan pemikiran yang perlu dilakukan oleh mahasiswa. Konsep ilmu ini adalah satu entiti keseluruhan. Oleh itu, ilmu tidak boleh dipisahkan dan dipecahkan. Hari ini, kita dapat lihat konsep ilmu ini seakan-akan sudah terpesong. Ilmu tidak lagi dianggap sebagai suatu entiti keseluruhan, tetapi dilihat dari sudut yang sempit oleh mahasiswa.

Menurut Prof. Baharuddin, mahasiswa perlu hindari pemikiran yang dikotak-kotakkan ataupun ‘compact mentalized’. Mahasiswa hari ini harus menghindarkan diri dari serangan pemikiran yang cuba menutup pemikiran dan mengelakkan pemikiran dari bercambah dan berfikir secara kritis tentang sesuatu.

Fenomena yang berlaku sekarang adalah, menuntut ilmu dijadikan rutin. Mahasiswa seperti sudah disetkan untuk menuntut ilmu untuk menjawab soalan yang bakal ditanya semasa peperiksaan. Kemana hilangnya nilai seorang mahasiswa yang suatu ketika dulu dianggap sebagai pewaris kepimpinan Negara??

Pendidik juga amat berminat dengan pernyataan yang dibuat oleh Prof. Madya Syakirah mengenai ‘rezeki’. Pandangan Prof. Madya Syakirah terhadapa mahasiswa yang dapat masuk ke dalam universiti merupakan satu rezeki. Oleh itu mahasiswa perlu hargai peluang yang diberikan. Kutip segala manfaat yang muncul sepanjang bergelar mahasiswa.

Pandangan yang diberikan oleh dua orang tokoh pelajar juga tidak menafikan untuk mahasiswa terus bergiat aktif diuniversiti. Bagi mereka terlibat aktif dalam persatuan atau aktiviti-aktiviti yang dianjurkan oleh universiti untuk mendapatkan pelbagai pengalaman dan ilmu lain.

Secara keseluruhannya, kandungan forum tersebut, meninginkan mahasiswa untuk membuka mata dan melihat kepentingan ilmu dari pelbagai sudut. Bergiat aktif dalam persatuan dan aktiviti-aktiviti yang dianjurkan. Wujudkan kembali suasana kampus yang penuh dengan wacana ilmiah, pandangan dari siswa siswi universiti terhadap pelbagai isu semasa dan lontaran suara bakal pelapis pimpinan Negara mengenai kepimpinan Negara sekarang. Semoga nilai MAHASISWA sebagai kepimpinan akan datang kembali cemerlang.

‘Ayuh Mahasiswa Kita Runtuhkan Tembok Pemisah Yang Mengongkong Kita Dari Berfikiran Jauh’

0 comments:

Post a Comment

 

About Me

Sawalliyati Binti Abd Saleh

SK Parit Mahang

SR Agama Integrasi Nurul Huda

SAM Jeram

SAM Tinggi Hisamuddin

Kolej Matrikulasi Kedah

Universiti Sains Malaysia, Induk

Pendidikan Khas

– Major: Penglihatan

– Minor: Sejarah

sawalsaleh@gmail.com - email

sawalliyati abd saleh – facebook

Term of Use